آینده نگاری و ظرفیت سازی برای کسب مرجعیت علمی در علوم پزشکی
طی کردن مسير تحقق مرجعيت علمي در دانشگاهها بر عهده ی پژوهشگران و اعضای هیات علمی است و تكليفي است كه بايد به سرانجام برسد. مرجعيت علمي و فناوري ايران در پنجاه سال آينده طرح موضوعي همراه با خيال پردازي و روياسازي نيست بلكه ترسيم واقعيتي است كه بر اساس سند چشم انداز و با عزمي راسخ و استوار از مردم و مسئولين كشور در آينده هاي نه چندان دور براي اين مرز و بوم به وجود خواهد آمد. در همین راستا مقام معظم رهبري نيز موضوع مرجعيت علمي كشور را با دورنگري و بصيرت الهي خويش مطرح نموده و دستيابي به افقهاي بلند را براي اين كشور و خواسته و اراده ملت شدني و دست يافتني بيان نمودهاند. بهره مندی از توانمندیهای دانشگاهها، فرصت مناسبی برای توسعه منطقه و کشور محسوب میگردد. بدین لحاظ ضرورت دارد برجسته ترین توانمندیها و موفقیتهای هر دانشگاه به مجامع علمی معر فی گردد.
توجه به تجربیات مختلف در حوزه های آموزش، پژوهش، اجرا و سیاستگذاری سلامت در استان قزوین و بر اساس احساس ضرورت و همچنین وجود زیرساختهای مناسب در سطح استان و دارا بودن تجربه چند ساله در حوزه عملیاتی در اجرای طرح جامع سلامت استان ، کارگروه مرجعیت علمی دانشگاه طی برگزاری جلسات متعدد در سال 99 "برنامه چشم انداز مرجعیت دانشگاه علوم پزشکی قزوین" تدوین کردند. و درنهایت 8 حوزه به شرح ذیل به عنوان حوزه های تمایز رسالت دانشگاه در کتاب سبز مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین تعیین شد:
سند سیاستی آینده نگاری و مرجعیت علمی در حوزه توسعه دانش تعیین کنندههای اجتماعی
کارگروه مرجعیت علمی دانشگاه طی برگزاری جلسات متعدد در سال 99 با توجه به امکانات و زیر ساخت های موجود "سند مرجعیت دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیمه دوم سال 1399- 1404" را تدوین کردند. و در نهایت 8 حوزه به شرح ذیل به عنوان حوزه های تمایز رسالت دانشگاه در کتاب زرد مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین تعیین شد:
1-تعیین کننده های اجتماعی سلامت |
|
2-آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت |
|
3-روان پزشکی اجتماعی |
|
4-فلوشیپ آموزش مدرس بالینی |
|
5-مدیریت بیمارستانی و مراکز مراقبت سلامت |
|
6-تغذیه اجتماعی |
|
7-سلامت سالمندی |
|
8-طب خواب و اختلالات مرتبط با خواب |
|